Wat doet het personeel wat aan de gate staat?

Als je eenmaal door de beveiliging heen bent, moet je nog wachten tot je werkelijk het vliegtuig in kan. Meestal wacht je dan bij de gate. Hier zijn vaak nog enkele winkeltjes en restaurantjes om je een beetje te vermaken totdat je kan boarden. Maar wat doet het personeel dat bij de gate staat eigenlijk precies?

Untitled design - 2022-10-23T072900.686

Gate

De gate is letterlijk vertaald uit het Engels de poort van het vliegveld. Echter in de juiste context kan je dit ook wel omschrijven als de uitgang van het vliegveld. De gate is de plek waar je als reiziger de terminal uitloopt en richting het vliegtuig gaat. Vaak is de gate verbonden met bijvoorbeeld trappen of een vliegtuigslurf om veilig het vliegtuig te kunnen bereiken. Het kan ook zijn dat je met een bus getransporteerd wordt naar je vliegtuig.

Verlaten van de gate

Voordat je als reiziger de gate mag verlaten, moet je je boarding pass tonen. Dit heet ook wel de instapkaart en deze wordt gescand door het grondpersoneel. Meestal wordt er tevens gevraagd om je paspoort of identiteitsbewijs om de instapkaart te controleren. Daarnaast houdt het personeel aan de gate in de gaten hoeveel passagiers werkelijk al hebben ingecheckt. Als er voldoende reizigers hebben ingecheckt en door de beveiliging zijn, dan pas gaat de gate open voor boarding.

Met assistentie

Het is natuurlijk mogelijk dat je niet in staat bent om zelf naar de gate te lopen en te boarden. Dit kan het geval zijn als je bijvoorbeeld je been gebroken hebt en in een rolstoel zit. Voor dit soort situaties is assistentie aanwezig op luchthavens. Dit personeel brengt jou naar je gate met bijvoorbeeld een caddy of ze duwen je rolstoel. Ook na de gate kan je deze assistentie verwachten. Als je geen trappen kunt lopen, zal het personeel je helpen om met een rolstoelbus of een speciale lift aan boord te komen.

Vliegtuig verlaten van gate

Naast de reizigers moet natuurlijk ook het vliegtuig losgekoppeld om te kunnen vertrekken. De meeste vliegtuigen zijn niet ontworpen om achteruit te kunnen rijden. Hierom is het noodzakelijk om het vliegtuig een pushback te geven. Dit wordt gedaan door een pushback truck. Als het vliegtuig eenmaal achteruit is gereden, geven de verkeersleiders een signaal. Hierna mogen de motoren worden gestart en kan het vliegtuig taxiën naar de startbaan.